Jean Michel Jarre فرزند آهنگساز بزرگ فرانسوي „موريس ژار” ، سازنده موسيقي متن فيلم هاي تاريخي سينما مانند :
محمد رسول الله، عمر مختار، عيسي بن مريم و ... برنده چندين جايزه سينمايي
اسكار، در سال 1948 در پاريس به دنيا آمد.
ژان ميشل از سن 5 سالگي با راهنمايي پدر به موسيقي گرايش پيدا كرد و در
ادامه تحصيلات متوسطه به كنسرواتوار پاريس وارد شد. پس از پايان تحصيلات
سرگرم نوشتن اولين آلبوم خود اكسيژن شد. اين البوم در تمام دنيا فروشي چشم
گير پيدا كرد و موجب پايه گذاري شيوه اي نو در موسيقي الكترونيك شد و از
آنجايي كه وي به عنوان اولين نماينده موسيقي پاپ الكترونيك در اروپا شناخته
شده بود، به طبع آن ژار را به عنوان يك قدرت تجاري در عرصه موسيقي
شناساند. در سال 1978 ژار دومين آلبوم خود به نام Equinox را منتشر كرد. سه سال بعد آلبوم بعدي وي به نام Magnetic Fields وارد بازار موسيقي شد.
در سال 1983 اثري را براي موسيقي زمينه يك نمايش هنري ساخت كه ٿقط يك كپي
از سوي نسخه اصلي چاپ شد و در يك حراج براي امور خيريه به ٿروش رسيد و به
عللي نسخه اصلي نابود شد.
در سال 1986 او با اجراي يك كنسرت به مناسبت جشن بيست و پنجمين سالگرد تاسيس Nasa
(سازمان ٿضايي آمريكا) در هستون به ٿعاليتش ادامه داد. اين كنسرت بيش از
يك ميليون نٿر بيننده زنده داشت و همچنين از بسياري از شبكه هاي تلوزيوني
به صورت زنده پخش شد.
تا كنون وي كنسرت هاي باشكوه زيادي در سرتاسر دنيا از جمله : پاريس، رم،
موسكو، اوكيناوا، پكن، مصر، شهر هاي مختلٿ آمريكا و ... اجرا كرده و ميليون
ها نٿر را به اوج احساس و هيجان الكترونيكي خود برده است.
وي كه به شكلي پايه گزار سبك Trance كنوني نيز مي باشد همچنان يكي از محبوب
ترين چهره هاي موسيقي در بين جوانان دنيا است. شايد نتوان در رقابت با وي
كسي را دنيا مثال زد.
ژار تا به حال آلبوم هاي زيادي به عرصه موسيقي وارد كرده و هر دٿعه در
آلبوم هايش نسخه اي جديد از آهنگ اكسيژن را نيز كه معروٿ ترين اثر وي است
به بازار داده است و آن را تا نگارش 13 پيش برده است.
از آثار معروٿ ديگر وي مي توان به Calypso - Zoolook - Equinox اشاره كرد.
ژان میشل ژار در 24 آگوست 1948 در شهر لیون در فرانسه به دنیا آمد .او در
محیطی موسیقی پرور رشد نمود چرا که والدین وی پسرشان را از سالهای کودکی به
آموزش موسیقی تشویق نمودند. در طول سالهای نوجوانی ژان به نوازندگی و
مطالعه درباره سبکهای مختلف موسیقی مشغول بود. اما نقطه عطف فعالیتهای او
زمانی شکل گرفت که در سال 1968 موسیقی الکترونیک را کشف کرد.
ژار خیلی زود به یک متخصص در زمینه موسیقی الکترو-آکوستیک تبدیل شد و به
سرعت به یک حرفه ای در ترکیب نواها و آهنگسازی در این سبک نوین تبدیل نمود
در سالهای نخستین دهه 70 او تقریبا خود را به عنوان یک موسیقیدان سرشناس
در فرانسه معرفی نمود و در سال 71 نخستین آلبوم خود به نام „La Cage” را
روانه بازار کرد که شامل نخستین ترکیب های الکترو-آکوستیک او بود.
در همان سال از سوی خانه اوپرای پاریس ژان مشغول آهنگسازی برای باله „AOL”
شد و این اولین باری بود که در خانه اوپرای پاریس از موسیقی
الکترو-آکوستیک برای اوپرای خود استفاده میکرد. در سال 76 ژان آلبوم
اکسیژن را ارائه نمود که نظر جهانیان را به سوی او برگردانید و با شکستن
فروش خارجی فرانسه از چهره ای ناشناس در دنیا به یک فوق ستاره تبدیل
گردید.
در 14 جولای 79 ژان نخستین کنسرت خود را در پاریس به اجرا درآورد که
استقبال یک میلیون نفری از آن باعث شد تا نام وی در کتاب رکوردهای گینس ثبت
شود و این آغازی بود بر کنسرت های ژان میشل ژار در دور دنیا طی 20 سال
بعد.
از ژان این آلبوم ها هم اکنون موجود است و من به همه دوستداران اکسیژن و
حتی ترنس پیشنهاد میکنم که آهنگهای این موسیقیدان ماهر رو از دست ندهند.
آشنايي بيشتر با ژان ميشل ژار كاشف موسيقي الكترونيك!
ژان میشل ژار در 24 آگوست 1948 در لیون فرانسه به دنیا آمد. او در محیطی موسیقی پرور
رشد
نمود چرا که والدین وی پسرشان را از سالهای کودکی به آموزش موسیقی تشویق
نمودند. در طی سالهای نوجوانی ژان به نوازندگی و مطالعه درباره سبک های
مختلف موسیقی مشغول بود، اما نقطه عطف فعالیتهای او زمانی شکل گرفت که در
سال 68 موسیقی الکترونیک را کشف کرد.
ژار خیلی زود به یک متخصص در زمینه موسیقی الکترو-آکوستیک تبدیل شدو به
سرعت خود را به یک حرفه ای در ترکیب نواها و آهنگسازی در این سبک نوین
تبدیل نمود. در سالهای نخستین دهه 71 نخستین آلبوم خود با نام La Cage را
روانه بازار کرد که شامل نخستین ترکیب های الکترو-آکوستیک بود. نابغه
فرانسوی موسیقی الكترونیك كه تقریباً به تنهایی، بار موسیقی فرانسه
را در این عرصه به دوش كشید، تعدادی از موفقترین و مبتكرانهترین
قطعات موسیقی الكترونیك را به جهان عرضه كرده است.
او یكی از موفقترین
هنرمندان فرانسوی در تمام ادوار است و كنسرتهای مختلف او در سراسر
جهان از موفقیتهای حیرتآوری برخوردار بودهاند، بهطوری كه در
سپتامبر سال ۱۹۹۷ در مسكو، جمعیتی معادل ۳ میلیون نفر، برای شنیدن
كنسرت او آمدند كه رقمی تكرارنشدنی و حیرتآور است! او با نبوغ
بینظیرش، در سالهای ۱۹۷۰، موسیقی فرانسه را در رأس جدول موسیقی
جهان قرار داد و همان گونه كه خود پیشبینی كرده بود، به سوپراستار
بینالمللی تبدیل شد. پدر او موریس ژار۲ از بزرگان موسیقی فیلم و
سازنده آثار بینظیری چون موسیقی فیلمهای لورنس عربستان، دكتر
ژیواگو، محمدرسولالله (ص) و... به همراهی همسر هنرمندش، فرانسیت
پژو۳، پسرش را تشویق كرد كه از دوره كودكی به آموزش موسیقی
بپردازد. ژان در چنین محیطی با ظرایف موسیقی آشنا شد و از سن ۵
سالگی به نواختن پیانو پرداخت و چنان استعداد شگرفی از خود نشان
داد كه در سنین جوانی در كنسرواتور بسیار معتبر پاریس پذیرفته شد. او
در این كنسرواتور، به موسیقی كلاسیك تسلط كافی پیدا كرد و سپس در
پی كشف زمینههای جدید در موسیقی، به همكاری با گروههای راك و جاز
فرانسه پرداخت.
او در سال ۱۹۵۳، از
خانوادهاش جدا شد و به امریكا رفت تا مسیری كاملاً متفاوت با شیوه
پدر را در موسیقی دنبال كند. این جستوجوها سرانجام نتیجه دادند و
ژان میشل در سال ۱۹۶۸ موسیقی الكترونیك را كشف كرد. او كه از این
كشف، فوقالعاده هیجانزده شده بود، در این سال به مركزی
تحقیقاتی به نام„Musicale Groupement de Recherche” یا „GRM”
رفت. این مركز در زمینه موسیقی معاصر و موسیقی تجربی فعالیت
میكرد. ژانـ میشل ژار بهزودی در زمینه موسیقی الكتروـ آكوستیك
متخصص شد و ثابت كرد كه در این زمینه، موسیقیدان و آهنگساز بینظیری
است. پس از كسب تجربههای باارزش در „GRM”. ژانـ میشل همه وقت و انرژی خود را صرف نوآوری در زمینه موسیقی الكترونیك كرد و در سال ۱۹۷۱ آلبوم „La Cage”
را منتشر ساخت كه شامل آثاری در زمینه موسیقی الكتروـ آكوستیك
بود. سال بعد، خانه اپرای پاریس از او دعوت كرد كه از این نوع
موسیقی برای همراهی با حركات موزون استفاده كند كه در نوع خود
بسیار بدیع بود.
او در عین حال كه در
خلوت خود، به كسب تجربه در زمینه آهنگسازی با سازهای الكترونیك
ادامه میداد، در موسیقی فرانسه، به عنوان سازنده موسیقی فیلم و
همچنین سازنده آهنگ برای خوانندگان معروف و شناختهشده، شهرت و
ثروت فراوانی را به دست آورد.
در سال ۱۹۷۲، دومین آلبوم خود را به نام „Deserted Palace” ، در ۱۹۷۳ آلبومهای „Lesmots bleus” و „Que Vas-tu Faire” را منتشر ساخت.
اكسیژن „Oxygene”
در اوت سال ۱۹۷۶ منتشر شد و در موسیقی جهان تحول عظیمی را به وجود
آورد. این آلبوم، مقام پرفروشترین آلبوم صادراتی فرانسه در كل
تاریخ موسیقی آن كشور را به دست آورد و ژان ـ میشل ژار، یكشبه
تبدیل به یك فوق ستاره بینالمللی شد! دو سال بعد، او با الهام از
دنیای زیر دریاها، آلبوم درخشان „Equinoxe”
را عرضه كرد. در ۱۴ جولای ۱۹۷۹، ژانـ میشل در پاریس كنسرتی را
برگزار كرد كه بیش از یك میلیون تن را به خود جلب كرد و نام او را
در كتاب برترینها، „
Guinnes”
، به عنوان پربینندهترین مُجری برنامههای زندهٔ موسیقی دنیا
به ثبت رساند و تكلیف او را برای ۲۰ سال آینده روشن كرد. در همین
سال انجمن فرانسوی ترانهسرایان و آهنگسازان فرانسه، مدال طلای
هنر را به او تقدیم و از او به خاطر جهانی كردن موسیقی فرانسه
تجلیل كرد.
در اكتبر سال ۱۹۸۱،
ژانـ میشل ژار به عنوان نخستین آهنگساز غربی اجازه پیدا كرد در
چین كنسرت بدهد. او دو سال تمام با مقامات چینی مذاكره كرد تا
سرانجام چنین مجوّزی را گرفت. استقبال چینیها از كنسرت ژار، نه
تنها مقامات چینی، كه مردم دنیا را حیرتزده كرد. ژار آثاری را كه
در پكن اجرا كرده بود، در آلبومی به نام „Les Concerts en chine”
در سال ۱۹۸۲ منتشر ساخت. او كه اینك از ثروت هنگفتی برخوردار بود،
بخش اعظم آن را به حمایت و آموزش جوانان و نوجوانان موسیقیدان
فرانسوی اختصاص داد. چهارمین آلبوم او به نام „
Zoolook” ، از استقبال جهانی شگفتآوری برخوردار شد و جوایز بیشماری، از جمله „Victoire de la Musique”
را نصیب او كرد. این آلبوم با آثار قبلی او بینهایت تفاوت داشت و
شامل نواها و صداهایی بود كه او در مسافرتهای بینالمللی، كشف و
سپس به صورت آوای انسانی „Vocal” اجرا و ضبط كرد.
در سال ۱۹۸۶، ژانـ میشل
ژار به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد ایجاد ایالت تكزاس و بیست و
پنجمین سالگرد تأسیس سازمان فضایی امریكا (ناسا) ، در مراسم باشكوهی
در هوستون و با حضور بیش از یك و نیم میلیون تماشاچی، به اجرای
برنامه پرداخت.
در سال ۱۹۹۰، با تغییری كلی در شیوه موسیقایی خود، به جزایر كارائیب سفر كرد و آلبوم جدیدش را به نام „En attendant Cousteau”
منتشر ساخت. در سال ۱۹۹۳، یونسكو او را به عنوان سفیرخیرخواهی خود
برگزید و او با اجرای كنسرتهای میلیونی، توانست نقش تازهاش را به
شایستگی ایفا كند. در سال ۱۹۹۴ مهمترین مدال افتخار فرانسه را از
رئیس جمهور آنجا دریافت كرد. در همین سال به خواهش یونسكو و به
مناسبت «سال بردباری» مجموعهای از كنسرتهایش را اجرا كرد و در آنها
تمدنهای موسیقایی همه دنیا را زیر طاق برج ایفل به نمایش گذاشت.
در این كنسرتها، خواننده معروف الجزایری، خالد، قطعات بینظیری از
موسیقی افریقا و همچنین موسیقی عرب را همراه با او اجرا كرد.
در سال ۱۹۹۸، ژان، شاهكار جدیدش را با عنوان Odyssey Through O „۲
” منتشر كرد. كنسرتهای ژار در نقاط مختلف جهان از نوآوریهای
شگفتانگیزی برخوردار بوده و پیوسته جمعیتهای میلیونی را به سوی خود
كشیدهاند. چنین امری در تاریخ موسیقی نظیر ندارد.